كد ساعت و تاريخ

كد ساعت و تاريخ

تفاوت دوربین های مداربسته

سیستم های مداربسته آنالوگ و دیجیتال نسل جدید…..        میتوانید برای دانلود مقاله کلیک کنید

هر یک از سیستم های آنالوگ  و دیجیتال نقاط ضعف مربوط به خود را دارند. سیستم های آنالوگ و دیجیتال نسل جدید سیستم هایی هستند که برای پوشش نقاط ضعف سیستم های مداربسته به وجود آمده اند.

سیستم های آنالوگ نسل جدید

سیستم های آنالوگ تیوی لاینی یک نقطه ضعف بسیار بزرگ دارند و آن محدودیت بسیار بالای رزولوشن تصاویر است. در سیستم های آنالوگ تیوی لاینی رزولوشن تصویر در بهترین حالت میتواند به 0.5 مگا پیکسل برسد. این موضوع کارایی آنها را به شدت کاهش می دهد. تمام سیستم های آنالوگ نسل جدید سعی می کنند در کنار حفظ دو مزیت بزرگ سیستم های آنالوگ – سادگی و هم هزینه بودن – به روزولشن های بالاتر تصویر نیز دست پیدا کنند. امروزه تکنولوژی های آنالوگ نسل جدید امکان دسترسی به روزولشن تا 2 مگاپیسکل را فراهم می کنند که برای بسیاری از کاربری ها مناسب است.
سیستم های مداربسته آنالوگ نسل جدید با توجه به محاسن بالا، به سرعت در حال جایگزینی با تجهیزات آنالوگ تیوی لاینی هستند. یکی از نقاط قوت این سیستم ها تطابق کامل آنها با بستر های آنالوگ است به صورتی که می توان تنها از طریق تعویض DVR و دوربین ها سیستم قدیمی را ارتقا داد و هیچ نیازی به اعمال تغییرات بر روی بستر و کابل ها نخواهد بود. سیستم های آنالوگ نسل جدید تحت تکنولوژی های متفاوتی ساخته می شوند، هر یک از این تکنولوژی ها روش مختص خود را برای ارسال اطلاعات دارند، به همین دلیل با هم تطابقی نداشته و نمی توانند به صورت ترکیبی کار کنند.

تکنولوژی AHD

اصطلاح AHD مخفف Analog High Definition به معنای “آنالوگ کیفیت بالا” است. این تکنولوژی بیشتر به وسیله شرکت های کوچک تولید کننده دوربین های مداربسته مورد استفاده قرار میگیرد چراکه یک تکنولوژی Open source است که استفاده از آن برای این شرکت ها هزینه ای ندارد. با توجه به دسترسی تولید کنندگان کوچک به این تکنولوژی برندهای بسیار متعددی از آن برای تولید دوربین مداربسته استفاده می کنند. تقریبا تمام برندهای متفرقه موجود در بازار ایران دوربین های آنالوگ نسل جدید خود را با تکنولوژی AHD می سازند.
AHD در حال حاضر امکان دسترسی به رزولوشن تا 2مگا پیکسل را فراهم می کند. محدودیت طول کابل در این تکنولوژی نیز با سیستم های آنالوگ تیوی لاینی تفاوت زیادی ندارد و میتوان تصویر را با کابل RG59 تا 500 متر نیز انتقال داد. دوربین های AHD عموما از چیپ های Progressive CMOS استفاده می کنند. دستگاه های DVR AHD برای تطابق بیشتر با سیستم های آنالوگ تیوی لاینی این دوربین ها را نیز پشتیبانی می کنند. این بدان معناست که میتوان در کنار دوربین های AHD دوربین های آنالوگ تیوی لاینی را نیز با هر برندی به دستگاه متصل کرد.
توجه داشته باشید که تکنولوژی AHD دارای ورژن های متفاوتی است. گاهی ممکن است دستگاه DVR شما امکان پشتیبانی از دوربین های با رزولوشن بیش از 1 مگا پیکسل را نداشته باشد یا با برخی دوربین های AHD در برندهای دیگر همخوانی نداشته باشد.

تکنولوژی HDCVI

اصطلاح HDCVI مخفف High Definition Composite Video Interface به معنای “رابط ویدئویی کیفیت بالای مرکب” است. استفاده از واژه مرکب به دلیل امکان انتقال چند سطح از اطلاعات به وسیله این تکنولوژی است. از طریق استاندارد HDCVI میتوان به صورت همزمان صدا، تصویر و اطلاعات کنترل دوربین های گردان را به وسیله کابل انتقال داد. البته گرچه این موضوع در ابتدا یک نقطه قوت بزرگ برای این تکنولوژی به شما میرفت اما در حال حاضر تکنولوژی های رقیب نیز دست به استفاده از همین روش زده اند.
تکنولوژی HDCVI نیز مانند AHD امکان افزایش روزولشن تصویر در دوربین های مداربسته آنالوگ را فراهم کرد. در حال حاضر دوربین های آنالوگ HDCVI امکان دسترسی به رزولوشن تا 2مگا پیکسل را پیدا کرده اند. در گذشته ارتباط تجهیزات HDCVI برای متراژهای بیش از 350 متر با کابل RG59 ممکن نبود اما امروزه و با ارتقای این تکنولوژی این مشکل برطرف شده و امکان انتقال تصاویر تا 500 متری وجود دارد. نکته مهم در رابطه با این تکنولوژی انحصاری بودن آن است. شرکت داهوا تکنولوژی (Dahua Technology) انحصار تولید تجهیزات با این تکنولوژی را در اختیار دارد و تمام دوربین ها و تجهیزاتی که با این تکنولوژی ساخته می شوند به نحوی متعلق به این شرکت هستند.

تکنولوژی HDTVI

اصطلاح HDTVI مخفف High Definition Transport Video Interface به معنای “رابط انتقال ویدئویی کیفیت بالا” است. این تکنولوژی تفاوت زیادی به دو تکنولوژی قبلا گفته شده از نظر قابلیت ندارد و در حال حاضر امکان دسترسی به رزولوشن های 1 و 2 مگا پیکسل را در دوربین ها فراهم می کند.

ساختار فنی سیستم های آنالوگ نسل جدید

تمام تکنولوژی های آنالوگ نسل جدید ساختار فنی مشابهی دارند. در ابتدا تصویر در چیپ تصویر به صورت دیجیتال تولید می شود. اطلاعات تصویر سپس به یک چیپ رمزگذاری ارسال می شود که آن را به سیگنال های آنالوگ تحت استاندارد مورد نظر تبدیل می کند. در صورتی که اطلاعات کنترل دوربین یا صدا نیز در دوربین دریافت شود این اطلاعات درون سیگنال تصویر رمز گذاری می شود. اطلاعات سپس به خروجی دوربین ارسال می شود تا از طریق کابل کواکسیال به دستگاه ضبط کننده ارسال شود. در دستگاه ضبط کننده یک چیپ دکودر سیگنال رمزگذاری شده را باز کرده و اطلاعات را مجدد به صورت دیجیتال در می آورد. اطلاعات دیجیتال از اینجا برای نمایش یا ضبط به بخش های مربوطه ارسال می شود.
از آنجا که هر تکنولوژی روش خاص خود را برای رمزگذاری کردن اطلاعات دارد دوربین های امکان اتصال به دستگاهی به جز دستگاه با تکنولوژی خود را ندارند. البته همه این تکنولوژی امکان نمایش تصاویر دوربین های آنالوگ تیوی لاینی را دارند. برخی شرکت ها در تلاشند DVRهایی طراحی کنند که امکان همخوانی با چند تکنولوژی را داشته باشند.

سیستم های دیجیتال نسل جدید

همانطور که قبلا گفته شد سیستم مداربسته تحت شبکه تنها سیستم مداربسته دیجیتال به شمار نمی روند. روشهای دیگری نیز برای انتقال دیجیتال اطلاعات وجود دارد که البته هیچ یک به اندازه سیستم تحت شبکه رایج نبود. سیستم های دیجیتال نسل جدید معمولا به دنبال پوشش ضعف های سیستم تحت شبکه هستند. این ضعف ها عبارتند از: عدم تطابق با بسترهای آنالوگ، گران قیمت بودن و پیچیدگی سیستم تحت شبکه. در ادامه به بررسی یکی از معروف ترین تکنولوژی های دیجیتال نسل جدید یعنی تکنولوژی HDSDI می پردازیم.

تکنولوژی HDSDI

اصطلاح HDSDI مخفف high-definition serial digital interface به معنای “رابط دیجیتال سریال کیفیت بالا” است. برخلاف سیستم های شبکه که اطلاعات دیجیتال را به صورت پارالل یا موازی (از طریق چندین سیم) ارسال می کنند، در تکنولوژی HDSDI اطلاعات دیجیتال تنها به وسیله یک سیم و به صورت سریال ارسال می شود.
جالب است بدانید که تکنولوژی HDSDI بیشتر در سیستم های تلویزیونی دیجیتال استفاده می شود. بسیاری از رابط های تجهیزات ویدئویی از این تکنولوژی یا تکنولوژی های مشابه آن استفاده می کنند. تکنولوژی HDSDI نسبت به سیستم مداربسته تحت شبکه چندین مزیت بزرگ دارد:

  • این تکنولوژی تطابق زیادی با سیستم های آنالوگ دارد و میتوان از آن برای ارتقای سیستم های مداربسته آنالوگ استفاده کرد. البته متاسفانه دستگاه های ضبط کننده HDSDI دوربین های آنالوگ تیوی لاینی را پشتیبانی نمی کنند پس باید تمام سیستم به صورت یکپارچه تعویض شود. این تکنولوژی پیچیدگی های سیستم شبکه را ندارد و نصب و راه اندازی آن تقریبا به اندازه دوربین های آنالوگ ساده است.
  • تجهیزات مداربسته HDSDI نسبت به تجهیزات مشابه تحت شبکه ارزان قیمت تر هستند، البته همچنان نسبت به تجهیزات آنالوگ نسل جدید گران قیمت تر به شمار می روند.

با وجود مزایای سیستم HDSDI این سیستم در گرفتن بازار سیستم های حفاظتی موفقیت زیادی نداشت. دلیل این امر شاید عدم امکان رقابت با سیستم های آنالوگ نسل جدید بود. در ضمن سیستم HDSDI مزایای سیستم شبکه را نیز نداشت پس نتوانست جایگاهی مناسب در این بازار پیدا کند. البته گذشته از این موضوع این سیستم تا حدی نیز بی ثبات بود و مشکلاتی را در حین نصب ایجاد می کرد. کابل RG59 مورد نیاز نیز باید حتما از کیفیت خیلی بالایی برخوردار می بود که گاهی در ارتقا سیستم های قدیمی، امکان استفاده از بستر قدیمی آنالوگ را از بین می برد. سیستم HDSDI با وجود این نقاط ضعف به داشتن کیفیت خیره کننده مشهور است. با توجه به اینکه هیچ نوعی از تبدیل یا فشرده سازی در طول انتقال تصاویر انجام نمی شود، کیفیت تصویر در نمایش زنده بسیار بالا خواهد بود.

بررسی و مقایسه سیستم های مداربسته نسل جدید

جدول زیر به مقایسه کوتاه انواع تکنولوژی های حفاظتی می پردازد:

مشخصه 960H HDCVI HDTVI AHD HD-SDI IP
نوع تکنولوژی (1) متن باز خصوصی متن باز متن باز متن باز متن باز
نوع چیپ (2) CCD+DSP CMOS+ISP CMOS+ISP CMOS+ISP CMOS+ISP CCD/CMOS+DSP
نوع سیگنال (3) آنالوگ آنالوگ آنالوگ آنالوگ دیجیتال دیجیتال
کیفیت تصویر اندک خیلی خوب خیلی خوب خیلی خوب عالی عالی
رزولوشن تصویر 700TVL 720P/1080P 720P/1080P/3MP 720P/1080P 1080P 720P/1080P و بالاتر
سازگاری با زیرساخت های کواکسیال (4) زیاد زیاد زیاد زیاد متوسط نیاز به تغییر زیرساخت
امکان کارکرد هیبریدی (5) خیر بله بله بله خیر خیر
میزان پیچیدگی راه اندازی متوسط متوسط متوسط متوسط متوسط بالا
بیشترین طول خط بدون تقویت کننده (6) متر500 کابل کواکسیال 5С-2V متر500 کابل کواکسیال 5С-2V متر500 کابل کواکسیال 5С-2V متر500 کابل کواکسیال 5С-2V متر150 کابل کواکسیال 5С-2V متر150 کابل شبکه CAT5
کیفیت کابل مورد نیاز متوسط متوسط متوسط کم زیاد کم
نوع سیگنال CVBS CVBS CVBS CVBS SDI IP
تاخیر (7) خیر خیر خیر خیر خیر بله
هزینه تجهیزات کم کم کم کم زیاد زیاد

 

  1. این ردیف مشخص می کند که آیا تکنولوژی این تجهیزات به صورت عمومی مورد استفاده قرار می گیرد یا در مالکیت شرکتی خاص است.
  2. این ردیف نوع چیپ تصویرهای مورد استفاده در این تکنولوژی را نشان می دهد.
  3. نوع سیگنال انتقال یافته بین دوربین و دستگاه ضبط کننده
  4. این ردیف مشخص می کند در صورت وجود زیر ساخت کواکسیال، تکنولوژی جدید چقدر میتواند در این زیرساخت به خوبی عمل کند.
  5. امکان نصب دوربین ها به صورت آنالوگ + HD + IP در این سیستم.
  6. این ردیف مشخص می کند که سیگنال دوربین مدار بسته در این تکنولوژی را حداکثر تا چه فاصله ای میتوان بدون تقویت کردن ارسال کرد.
  7. این ردیف مشخص می کند آیا بین اتفاقات در صحنه و تصویر نمایش داده شده به صورت زنده فاصله زمانی وجود دارد یا خیر

 

 

در بررسی دیگری میتوان از تکنولوژی ساخت دیگری صحبت به میان آورد

تکنولوژی EXIR چیست؟

تکنولوژی ایکس آی آر با تکنولوژی بکار رفته در دوربین های مدار بسته معمولی که از چراغ‌های LED مادون قرمز استفاده می‌کنند، چه تفاوتی دارد؟

مزایا و نقاط قوت تکنولوژی EXIR چیست؟

با ما همراه باشید…

 

 

 

EXIR چیست؟

EXIR توسط شرکت هایک ویژن معرفی شد. تکنولوژی EXIR باعث می‌شود نور در نقطه‌ای از تصویر متمرکز نشده و بصورت متوازن در تمام نقاط تصویر پخش شود. این تکنولوژی هوشمند نیز می‌باشد، بطور مثال اگر صورت فردی در فاصله کم از لنز قرار گیرد، دوربین مداربسته دارای قابلیت EXIR نور را طور تنظیم می‌کند که چهره فرد قابل تشخیص باشد.

در مقایسه با دوربین های مداربسته IR معمولی، سری EXIR سطح پیشرفته‌ای از قابلیت دیددرشب را در سیستم‌های نظارت تصویر ارئه کرده است.

برخی ویژگی‌های تکنولوژی EXIR

  • منبع نور بسیار موثر
  • بهبود قدرت نور LEDها
  • استفاده از پیشرفته‌ترین تکنولوژی پخش نور که کارایی را تا 30% نسبت به تکنولوژی LEDهای سنتی افزایش می‌دهد.

 

در مقایسه با پخش نور سابق 750mV، تکنولوژی EXIR با ارائه 1050mV باعث قدرت پخش نور بیشتر در فواصل طولانی شده است.

برای افزایش بازده نور LEDها، تکنولوژی EXIR هایک‌ویژن نوری به شکل مستطیل پخش می‌کند، تا بهتر سایز تصویر (3:4 یا 16:9) را پوشش دهد، که باعث می‌شود نور در یک نقطه تصویر جمع نشود.

 

 

 

 

 

نقش IR در دوربین­‌های مدار بسته

در محیط‌های تاریک، برای ضبط تصاویر روشن، با کیفیت و در بعضی موارد رنگی، لازم است محیط روشن شود. در غیر این صورت دوربین‌های نصب شده تصاویری تاریک و بلااستفاده ضبط می‌کنند.

برای روشن کردن محیط در شب باید در محیط چراغ برق نصب شود. دو نوع چراغ روشنایی قابل استفاده است: 1. روشنایی مرئی  2. روشنایی نامرئی

روشنایی نامرئی با استفاده از چراغ‌های تولید کننده نور مادون قرمز ایجاد می‌شود. چشم انسان نور مادون قرمز را تشخیص نمی‌دهند، ولی لنزهای دوربین مداربسته این کار را به خوبی انجام می‌دهند.

معمولا برای روشن کردن محیط در شب جهت ضبط تصاویر با کیفیت، از نور مادون قرمز تولید شده توسط LEDهای نصب شدن در مجاورت لنز دوربین مداربسته استفاده می‌شود.

این نوع دوربین‌های مداربسته دارای قابلیت دید در شب هستند.

اما استفاده از LEDهای مادون قرمز جهت روشن کردن محیط در شب، نقاط ضعفی نیز دارد. یکی از معایب این تکنولوژی که در این مقاله مورد توجه است، عدم پخش متوازن نور مادون قرمز در محیط می‌باشد. بدین ترتیب نقاطی از تصویر بسیار روشن شده، و نقاطی از تصویر تاریک می‌مانند.

 

نور مادون قرمز توسط چشم انسان قابل رویت نبوده اما به وسیله لنز دوربین های مدار بسته قابل شناسایی است.

 

برخی معایب استفاده از نور مادون قرمز

  • با توجه به حرارتی که IRها از خود تولید می‌کنند به مرور زمان باعث پایین آمدن کیفیت سنسور تصویر شده و افت کیفیت در طول زمان به همراه خواهد داشت.
  • عدم شناسایی مناسب برای تصویر صورت افراد پس از نزدیک شدن به دوربین های مدار بسته به دلیل پخش نور زیاد توسط  IRها .
  • برد کوتاه IRها از نقاط ضعف دیگر آن می باشد. اکثر دوربین های مداربسته موجود در بازار دارای IR با برد ۲۰ تا ۳۰ متر می­‌باشند.
  • از دیگر مشکل­‌های IR ها تمرکز نور بر روی جسم­های فلزی و حجیم در مقابل خود است که این امر باعث تاریک شدن اطراف آن جسم می‌شود.
  • عدم عبور از شیشه­‌های ضخیم

 

 

 

تولد EXIR

دوربین های مداربسته با این تکنولوژی دیددرشب با LEDهای IR میباشند که در تاریک‌ترین فضاها بتواند با نور مادون‌قرمز تا طول ۸۰ متر تصویری واضح و یکنواخت نمایش دهند.

در این دوربین های مدار بسته که مجهز به فناوری EXiR هستند با استفاده از OLSON SMD LED های مادون قرمز(IR)  به صورت یکنواخت و یکدست در محیط ساطع شده و در نتیجه از تمرکز نور در مرکز تصویر و تاریکی در گوشه­‌های آن جلوگیری می­‌گردد. در نتیجه اجسام یا افراد در تمامی زوایای کادر در تاریکی مطلق به وضوح دیده می‌شوند.

 

 

ویژگی‌های مهم EXIR

کاهش بسیار زیاد نویز تصویر

استفاده از LEDهای مستطیلی OLSON SMD LED شکل امکان پخش نور متناسب با اندازه معمول صفحه‌نمایش (۴:۳ و یا ۱۶:۹) را می‌دهد و در نتیجه سبب کاهش نویز تصویر در شب و کاهش آلودگی نوری (Light Pollution) می­‌شود.

برد دید در شب تا ۸۰ متر

در مقایسه با شدت انتشار نور ۷۵۰mV  در مدل­‌های قدیمی، مدل­‌های مجهز به فناوری EXiR امکان انتشار نور با شدت ۱۰۵۰mV را دارا می‌­باشند. این امر سبب بهره‌­مندی از نور مادون قرمز قوی­‌تر و در نتیجه برد دید بیشتر می­‌شود.

نور یکنواخت در تمام نقاط تصویر

فناوری EXiR هایک‌ویژن امکان بهره­‌مندی از روشنایی یکنواخت در تمام تصویر را فراهم نموده و در نتیجه مشکلات معمول لنزهای LED قدیمی از جمله روشنایی زیاد در مرکز تصویر و فضاهای تاریک و تیره در گوشه­‌های تصویر وجود ندارد.

طول عمر بالای سری LED SMD OLSON نسبت به IRهای موجود در بازار

استفاده از OLSON SMD LED های شرکت اسرام آلمان و همچنین استفاده از منبع نوری مناسب باعث افزایش طول عمر این LED ها نسبت به LEDهای معمولی شده است. با به کارگیری فیلم‌­های نازک بسیار پیشرفته و جدیدترین فناوری انتشار نور در این دوربین های مدار بسته شاهد افزایش کارایی این LEDها تا ۳۰% نسبت به LED های قدیمی می­‌باشیم.

 

برای دانلود این مقاله کلیک نمایید